16 rader av Petter är vårt senaste läsäventyr!
I samband med läsning av bokens förord och inledning har vi arbetat med bilden som pedagogiskt verktyg för att stärka språk- och kunskapsutvecklingen. I samhället är bilder och visuella uttrycksformer stort därför ska ni få möjligheter att tolka och kommunicera med bilder i skolarbetet. Genom att ”läsa” bildens flera skikt lär ni er att tolka budskap samt uttrycka innehåll och form. Bilden på Petter som finns i uppdragsbeskrivningen samt antagandet att han i bilden skapar sin nästa hitlåt är underlag för att skriva en sammanhängande text i Google Classroom (300-400 ord) med stöd av viktiga nyckelord hämtade ur boken. Övningen syftar också till att ni stärker förmågan att arbeta vidare med era texter (bearbeta) utifrån lärarrespons.
Text, bild, eget tänkande och samarbete samspelar, vilket blir en kreativ övning där flera förmågor stärks och utvecklas.