Hur samarbetar skolan och hemmet 2030?

I samband med tävlingen Hemmet 2030 har vi arbetat med idéer som främjar framtidens hållbara skola. Vi tror nämligen att digitala lösningar öppnar upp för nya samarbetsmöjligheter för skolan och hemmet att kommunicera, samarbeta och hitta lösningar tillsammans för barn och ungas bästa. Våra idéer visar en viktig funktion i hemmet 2030, vilket är att underlätta utbildning och lärande som alltmer blir digitalt och sker överallt.

Vi har under arbetsprocessen utforskat hur digitaliseringen förändrar skolan och arbetslivet, dels genom att läsa och samtala utifrån olika artiklar, bland annat om hur AI påverkar arbetslivet och skolan skrivna av Carl Heath, som är forskare och chef för digitalisering och lärande på RISE. Vi har också besökt utställningen ”En sagolik skola” på Malmö Museer som skildrar skolans utveckling under 175 år. I slutet av utställningen är det fokus på framtidens digitaliserade skola, vilket vi fokuserat på i samband med vår utmaning, dvs. att nyttja digitaliseringens möjligheter för att skapa idéer som genererar ett bättre samarbete mellan hemmet och skolan. Våra idéer kopplas samman med hållbar utveckling och mål 3 och 4 i Agenda 2030. Vi har pratat mycket om hur hälsa och lärande samspelar för goda läranderesultat. Klicka på länkarna för att del arbetsprocessen:

En sagolik skola – Ett lärorikt besök på Malmö Museer

Alla pratar om AI – det har vi också gjort

Real Case innebär utmaningar…

Under Skåne Innovation Week 2018 är tanken att vi ska presentera våra idéer för juryn som består av robotutvecklare från Linköpings universitet; se filmklippet, representanter från näringslivet samt samarbetspartners. I förväg får juryn och våra läsare en förhandstitt på tävlingsbidragen. Vill ni veta mer om våra fantastiska innovationer så besök oss på stadsbiblioteket den 1 juni! Boka er här!

Klicka för att ta del av våra tävlingsbidrag:


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *