Tankar om vår tid av 14 unga – reflekterande läsning och samtal

I dag läser jag högt ur ”Tankar om vår tid av 14 unga” som Läsrörelsen har skapat tillsammans med 14 ungdomar runt om i Sverige, bland annat Elisabeth och Mattias från vår grupp. I en grupp läste och samtalade vi om Elisabeths text som berör mål 4; God utbildning för alla och i en annan grupp läste vi Mattias text som berör mål 1; ingen fattigdom.

Samtalet efteråt syftade till att visa hur ni kan arbeta vidare med övriga texter på egen hand/parvis för att förbereda inför reflekterande textsamtal i grupp. Bland annat fortsätter vi arbeta med kritisk läsning och göra olika textkopplingar. Vem vet vi kanske också, via sociala medier, lyckas få kontakt med andra ungdomar som läser texterna?

Vi samtalade om texternas avsändare; vem har skrivit texten och vad vill skribenten med sin text? Vad vill texten göra med mig som läsare? Finns det tomrum i texten? (är det något som utelämnas?) Kan innehållet i de övriga 12 texterna kopplas till ett/flera av de globala målen? Vilka och på vilket sätt? Vi resonerar! Använd gärna Google Hangouts, som tidigare, för att prata med mig eller någon i gruppen under läsprocessen.

Inför textsamtalet ska du också träna på att återberätta varje berättelse med max tre meningar och berätta vilka tankar var och en text skapade hos dig. Kände du igen dig i något? Hur blev du berörd? Utförlig instruktion för läslogg, mål, material m.m. finns i Classroom.

Boken ger också inspiration under tiden ni arbetar med skrivuppdraget ”Mitt Sverige 2030”.

Läs inläggen där Mattias och Elisabeth berättar om glädjen att få medverka i Läsrörelsen e- bokprojekt och läs hur det gick till när Mattias fick åka till Stockholm för att överlämna boken till utbildningsminister Gustav Fridolin.

Ladda ner boken: Tankar om vår tid av 14 unga – Läsrörelsen

I media:

Trelleborgselev lämnade bok till utbildningsministern – Trelleborg Allehanda

Utbildningsministern träffar Trelleborgskille – 24Trelleborg

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *